Announcement

Collapse
No announcement yet.

Å koble ned Ohm, trenger hjelp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Å koble ned Ohm, trenger hjelp.

    heihei, jeg er bare nysgjerrig og glad i å koble musikk. lurer på noen småting her;
    om jeg har to 4ohm subber, og har en f.eks 1200w pioneer monoblokk, som gjør 600 Watts x 1, på 2 ohms, og 300w x1 på 4 ohms. hvordan kobler jeg da det slik at to 4ohms subber blir om til 2 ohm på forsterkeren?
    og hvordan kobler jeg det for at det skal bli 1 ohm, på to 4 ohms subber?, eller 2 subber på 4ohm, til å fortsatt bli 4 ohm på forsterkeren?
    takk for den som vet!=D
    anlegget mitt består av en 1200w GM-d8500M Pioneer monoblokk, og en 400w to kanalt GM-3500T, med en pioneer spiller til 800kroner med to utganger, hvor jeg har splittet signal kablene for mono og stereo forsterker.
    pioneer 1400w og en ukjent 12" sub i hjemmelagd kasse.

  • #2
    For at forsterkeren skal se 4 ohm, må du bruke bare det ene elementet. Hvis du tar begge i paralell (+ fra forsterker til + på begge elementer, og samme med -) vil forsterkeren se 2 ohm. Hvis subbene er forskjellig merke, bør de være i hver sin kasse.
    Jeg personlig ville brukt bare den ene subben, den som spiller best/høyest. Med 2 elementer klarer du ikke å få 1 ohm uansett.
    Mathias.... Soundman is alive
    Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
    Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

    Comment


    • #3
      Ved kobling av like motstander:

      Parallellkobling halverer motstand (ohm).

      Seriekobling dobler motstand (ohm).

      Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

      Comment

      Working...
      X